- Словообразование в английском — упражнения с ответами
- Задания на словообразование. Word building exercises.
- Ответы к упражнениям на словообразование. Word building exercises – answers.
- Словообразование существительных в английском языке. Cуффиксы (полный список)
- Словообразование существительных в английском языке
- Суффиксы существительных в английском языке
- Суффиксы существительных в английском языке. Упражнения
- Словообразование. Суффиксы существительных. Повторение
- Тренировочные упражнения по словообразованию английского языка
- Словообразование с помощью аффиксации.
- Основные суффиксы прилагательных:
- Основные суффиксы наречий
- Словообразование. Суффиксы прилагательных в английском языке
- Суффиксы прилагательных в английском языке
- 1. Суффиксы прилагательных, образованных от существительных
- 2. Суффиксы прилагательных, образованных от глаголов
- Суффиксы прилагательных в английском языке. Упражнения
- Видео
Словообразование в английском — упражнения с ответами
Добрый день, читатели блога grammar-tei.com. Сегодня мы займемся словообразованием и выполним несколько упражнений на словообразование в английском языке. Все упражнения даются с ответами, поэтому Вы сможете проверить себя.
Тема словообразование в английском – очень сложная, поэтому практиковаться нужно много. Всем известно, что задания на словообразования есть в ЕГЭ. Не будем откладывать и выполним упражнения на словообразование в английском.
Задания на словообразование. Word building exercises.
Упражнение 1. Раскройте скобки. Образуйте существительные.
Упражнение 2. Раскройте скобки. Образуйте прилагательные.
Упражнение 3. Используйте отрицательные приставки. Образуйте подходящие по смыслу слова.
Упражнение 4. Раскройте скобки, образуйте глаголы.
Упражнение 5. Раскройте скобки. Образуйте подходящие по смыслу слова.
Упражнение 6. Образуйте слова от данных. Вставьте слова в текст.
RESTORATION, LOOK, DEMOLITION, EXTEND, GOTH, ACCOMMODATE, PANELLING, UNEXPECTED
Located in Wiltshire, an outstanding and beautifully __________ (1), late ________ (2) style manor house was built of limestone. Originally it was a much larger property that was mostly ___________ (3). Solid in appearance and structure, it offers _________ (4) and well presented ___________ (5). As one would ___________ (6) there is a grand drawing room with oak _________ (7) walls and a large open fireplace. The large windows __________ (8) a parkland setting.
FORM, ILLEGAL, EDUCATIONAL, QUALIFICATIONS, TUITION
Home education is when a child is __________ (1) at home rather than at school. It’s perfectly __________ (2) in the UK and one doesn’t need to be a __________ (3) teacher to do so. Children who are home educated receive all their education from their parents, sometimes with the help of outside __________ (4). If you decide to home educate your child you don’t have to follow __________ (5) rules about how you teach or when you teach.
CHIEF, SEARCH, SCIENCE, INDUCE, COLLECT, APPLY, ADOPTION, FOUND
English philosopher, statesman, and jurist who rose to become Lei Chancellor (1618—1621) to James I but is __________ (1) remembered for the status he gave to __________ (2) research in England. Although his name is associated with the method of __________ (3) and the rejection of a priori reasoning in science, the painstaking __________ (4) of miscellaneous facts without any use of error theory which he supported in the Novum Organum has never been __________ (5) as a practical method of __________ (6). The __________ (7) of the Baconian method was, however, an important object in the __________ (8) of the Royal Society some years later.
DEPTH, HARMLESS, DESIRE, MODERATE, ACCESS
We’ve all heard of emotional eating. There’s also such a thing as emotional shopping. In __________ (1), neither of these activities is __________ (2), but in excess both can have serious consequences. The __________ (3) and the affordability of goods make shopping all the more appealing. For many compulsive buyers, a big part of the appeal of shopping is the process of searching out and obtaining that new, better, __________ (4) item. This process is so mesmerising that it often ruins long-term financial plans, leaving shoppers __________ (5) in debt.
Ответы к упражнениям на словообразование. Word building exercises – answers.
1 consumption, 2 icing, 3 nutrients, 4 motherhood/maternity, 5 arguments, generations, 6 hatred, 7 maintenance, 8 co-workers, 9 pollution, expectancy
1 cookery, 2 thirsty, 3 academic, 4 explosive, 5 endangered, 6 disastrous, 7 thoughtless, 8 mountainous, 9 tiresome
1 unacceptable, 2 misbehave, 3 disappointment, 4 indecisive, 5 disapproval, 6 disobedient, unwilling, 7 unattended, 8 unfaithful, 9 incompetent, unqualified, 10 insecure
1 thicken, 2 blackened, 3 brighten, 4 breathe, 5 exchange, 6 withdrew
1 parents, confide, 2 believe, misery, proves, 3 extensive, settlement, 4 furnished, luxuriously 5 envious, study, 6 prospective, enthusiasm, 7 heat, humidity, 8 tropic (al), warmth, humidity, 9 playwright, 10 expanded, oversea (s), circumnavigate
1 restored, 2 gothic, 3 demolished, 4 extensive 5 accommodation, 6 expect, 7 panel (l) ed, 8 overlook
1 educated, 2 legal, 3 qualified, 4 tutors, 5 formal
1 chiefly, 2 scientific, 3 induction, 4 collection, 5 adopted, 6 research, 7 application, 8 foundation
1 moderation, 2 harmful, 3 accessibility, 4 desirable, 5 deeply
Надеюсь, эти упражнения на словообразование помогут Вам в изучении этого непростого раздела английского языка. Word building exercises are very useful!
Понравилось? Сохраните на будущее и поделитесь с друзьями!
Словообразование существительных в английском языке. Cуффиксы (полный список)
Словообразование существительных в английском языке
Теперь рассмотрим все суффиксы существительных, чтобы получилась полная картина, как образуются существительные в английском языке (список суффиксов). Если вы готовитесь к экзамену по английскому языку в формате ЕГЭ, то знать их просто необходимо.
Содержание:
Итак, начнем с того, что всего у английского существительного 16 суффиксов:
Далее будем запоминать и тренироваться.
Суффиксы существительных в английском языке
4. Cуффиксы профессий: -er/or, — ist и суффикс -ee.
1. In my childhood I made a friendship with a king of a kingdom. He had good strength and great height. — В детстве я завел дружбу с королем одного королевства. Он обладал большой силой и огромным ростом.
2. Electricity resulted from the development of science. — Электричество явилось результатом развития науки.
3. The breakage was because of high pressure. — Поломка была из-за высокого давления.
Суффиксы существительных в английском языке. Упражнения
Упражнение 1. Прочитайте существительное и укажите суффикс при помощи которого оно образовано.
ПРИМЕР. performance — The noun performance is formed with the help of the suffix -ance.
silence, biologist, employment, humanity, modesty, settlement, feeling
Упражнение 2. Найдите в каждой строчке существительное и переведите его.
Упражнение 3. Образуйте от основ выделенных слов существительные с указанными суффиксами и напишите их.
— ment:
1.The child was greatly excited when he received a big bear as a birthday present.
The child’s … was very great.
2. My English has improved very little for the last two months.
There is very little … in my English, I am afraid.
3. The children enjoyed entertaining the guests.
They enjoyed giving an … for their guests.
— tion
4. He collected a good library of books.
He had a good … of books.
5. The machines exhibited in the hall were very interesting to us.
The machines at the … are very interesting.
6. He said he wanted to continue studying after he graduated from the institute.
He said he wanted to continue studying after….
— ance
7. The scientists had difficulty explaining how the star had disappeared.
They had difficulty in explaining the …. of the star.
— ence
8. We were surprised to find out how different her speech had become.
We were surprised at the …. in her speech.
Упражнение 4. Вставьте в пробелы глаголы, образованные от данных в скобках существительных.
1. He said good bye and … (departure)
2. Your pronunciation has … wonderfully. (improvement)
3. The doctor … the boy’s arm carefully. (examination)
Упражнение 5. Вставьте в пробелы существительные, образованные от данных в скобках глаголов.
1. This rare book is the first … of Pushkin’s poems. (to edit)
2. The sixth-form pupils’ English … was much better this year. (to perform)
3. The dancer’s … became slower and slower (to move).
Упражнение 6. Образуйте существительные от прилагательных.
Например, 1. thirsty (жаждущий) — ? ваш вариант (жажда).
Вводим слово жажда и проверяем совпал ли ваш вариант с тем, который предлагает словарь.
Упражнение 7. Сделай правильный выбор. Переведи предложение.
1. What is the (long, length) of the corridor?
2. How (long, length) is the street?
3. He is not (strong, strength) enough to fight with John?
4. My brother can lift the box because of his (strong, strength).
5. Nelly’s skirt is too (wide, width).
6. We can’t get the piano through the door because of its (wide, width).
7. Is spring a (warmth, warm) season?
8. We felt the (warm, warmth) of the sun on out faces and hands.
9. We were surprised at your formal (polite, politeness).
10. We were not struck by the (white, whiteness) of the snow.
Упражнение 8. Перепишите словосочетания, указав в скобках слово, от которого образовано существительное. Переведите их.
ПРИМЕР. whole-hearted devotion (devote) — преданность всем сердцем
whole-hearted devotion, gloomy silence, an outstanding novelist, gathering darkness, limitless possibilities, an important addition, a noticeable improvement, complete understanding, widespread popularity, a gymnastic competition, a new acquaintance, a small settlement, an important announcement.
Упражнение 12. Укажите, что обозначают данные слова: предмет, человека или и то и другое.
act, employ, football, dance, direct, operate, journal, piano, sing, murder, psychology, art, govern, sail, economy, translate, manage, drive, bank, garden, strange, conduct(22)
Итак, я надеюсь, что выполнив цикл упражнений на тему «Словообразование существительных в английском языке» вы запомнили 16 основных суффиксов существительных. Но если все-таки остались вопросы, пишите в комментариях. Автор, Татьяна Набеева
Словообразование. Суффиксы существительных. Повторение
Упражнение 14. Образуйте существительные от данных прилагательных, используя суффиксы из таблицы.
able, near, distant, long, wide, strong, wise, kind, electric, short, white, probable, persistent (упорный), dependent, insistent (настойчивый), indifferent (безразличный), unstable (нестабильный), patient, responsible, important, stupid, curious
ОТВЕТЫ
Для получения доступа, пожалуйста, оформите подписку «ОТВЕТЫ»
Тренировочные упражнения по словообразованию английского языка
В ходе обучения иностранному языку, в частности, английскому, у студентов возникает масса вопросов при переводе слов той или иной части речи. В связи с этим необходимо остановиться на основных способах словообразования в английском языке.
В современном английском языке имеется несколько способов словообразо вания:
1) конверсия ( образование новых слов без измене ния их написания и произношения )
2) словосложение ( образова ние нового слова путем сложения двух слов в одно )
3) изменение ударения в слове (и получение нового слова другой части речи ).
4) аффиксация ( прибавление к корню суффикса или префикса )
Конверсия как способ словообразования. Словосложение. Изменение ударения.
Словообразование с помощью аффиксации.
Самым продуктивным является этот вид словообразования. В ходе обучения английскому языку уделяется большое внимание этому способу словосложения.
Наиболее употребительные приставки (префиксы) и их значения:
1. Префикс со значением “снова”, “заново”, “вновь”, “пере”:
2. Префиксы, которые придают слову противоположное значе ние или обозначают противоположное действие :
un- dis- de- anti- counter-
to contradict (противоречить, возражать)
3. Префиксы, имеющие отрицательное значение :
amoral (аморальный, безнравственный)
absent (отсутствующий), abnormal (ненормальный)
Приставка, которая начинается на “ i ” изменяется в зависимости от того, какая за ней стоит буква : il + l , ir + r , im + b , m , p .
4. Префиксы, имеющие значение “ сверх”, “пере”, “чрезмерно”:
5. Префиксы со значением “между”, “взаимно ”:
6. Префиксы, которые переводятся как
autobiography (автобиография), automatic (автоматический)
semifinal (полуфинал), semicircle (полукруг)
и) вверх, кверху, наверху
upstairs (вверх по лестнице), upside (верхняя часть), to uproot (вырывать с корнем)
к) двойной, два, дважды
л) имеющий дело с книгами
м) относящийся к жизни
н) второстепенное значение
о) много-, мульти-, поли-
multicolored ( многоцветный ), multimillionaire ( мультимиллионер )
polyglot ( полиглот ), polytechnic ( политехнический )
п ) второстепенное значение
Основные суффиксы существительных:
1. Суффиксы, обозначающие принадлежность к
а) политическому направлению профессии или нации :
Communist ( коммунист ), Marxist ( марксист >, materialist ( мате риалист );
artist ( художник ), typist ( машинистка ), pianist ( пианист ), historian ( историк ), librarian ( библиотекарь ), musician ( музы кант ); Russian ( русский ), Bulgarian ( болгарин )
2. Суффикс, обозначающий учение, теорию, качество :
3. Суффиксы, обозначающие действующее лицо, его занятие или должность :
4. Суффикс, обозначающий результат действия :
achievement ( достижение ), agreement ( согласие ), government ( правительство )
5. Суффиксы, обозначающие
dictatorship ( диктатура ), friendship ( дружба ), leadership ( руководство )
accuracy ( точность ), infancy ( младенчество ), supremacy ( превосходство )
б) действие, состояние :
shortage (нехватка), marriage (брак, супружество), voyage (путешествие)
hunting (охота), crossing (пересечение, перекресток), living (житье)
importance (важность), resistance (сопротивление)
collection (собрание, коллекция), dictation (диктант, диктовка)
competition (соревнование), hesitation (сомнение, колебание)
removal ( удаление), arrival (прибытие), refusal (отказ), approval (одобрение)
в) качество или состояние :
freedom (свобода), kingdom (королевство), wisdom (мудрость)
coldness (холод), darkness (темнота), kindness (доброта), weakness (слабость)
activity (активность), safety (безопасность)
г) место действия, занятие или состояние
bakery (булочная), surgery (кабинет хирурга), cookery (кулинария), slavery (рабство)
д) род занятий, отрасль науки
Основные суффиксы прилагательных:
1. Суффикс, образующий прилагательные от существительных и обозначающий национальную принадлежность или слабую степень качества :
2. Суффиксы, образующие прилагательные от глаголов и обозна чающие наличие качества :
3. Суффиксы, образующие прилагательные от существительных
и обозначающие наличие качества, свойства :
4. Суффиксы, образующие прилагательные от различных частей
речи и обозначающие
а) качество, свойство :
б) способность что-либо сделать, состояние, качество :
в) отсутствие качества :
useless (бесполезный), windless (безветренный)
Основные суффиксы наречий
Суффиксы, образующие наречия от
б) существительных и наречий и обозначающие направление (или направленность):
Ex. 1. Переведите следующие слова, выде лите в них суффиксы и префиксы:
Untrue, prehistoric, ultramodern, postwar, ex-champion, anti-body, de compose, decode, deform, depart, discover, disappearance, reread, re construct, coauthor, unequal, misunderstand, undress, disarm, anti-fascist, cooperation, co-existence, interaction, superhuman, ultra-violet.
Ex . 2. Определите, к какой части речи относятся следующие слова. Переведите их :
Ex . З. Образуйте от данных глаголов существительные с помощью суффикса -ег или — or . Переведите на русский язык:
To lead, to write, to read, to visit, to speak, to sleep, to act, to direct, to conduct, to drive, to fight, to mine, to report, to sing, to skate, to swim, to teach, to travel, to sail, to invent, to found, to compose.
Special, social, art, capital, economy, international, piano, technic, mathematics, statistics, politics, music, electric, Russia, Hungary, Canada, In dia.
Ex. 5. Образуйте от данных глаголов существительные с помощью суффикса — ment . Переведите на русский язык:
Develop, achieve, move, arrange, treat, state, improve, agree, equip, govern, require, measure, announce, pave.
Beauty, thank, hope, doubt, care, aim, use, shape, fruit, power, thought, harm, colour.
Change, convert, prevent, break, compare, desire, profit, read, comfort, respect, expect.
Ex . 8. Найдите и выделите суффиксы в данных словах и определите, к ка кой части речи эти слова относятся:
British, foolish, understandable, heartless, pitiless, successful, experi ment, function, musician, socialist, artist, capitalism, professional, funda mental, industrial, doubtful, useful, different, treatment, creative, attrac tive, peaceful, dangerous, elementary, childish, active, economic, director, worker, passage, marriage, silence, freedom, kingdom.
Red, tight, soft, deep, short, dark, bright, weak, black, white, sweet, sharp, strength.
Ex . 10. Образуйте наречия с помощью суффикса -1у и переведите их:
Bad, first, part, quick, strong, short, silent, rapid, wide, extreme, cruel, kind, happy.
Turn, smile, smoke, snow, start, stay, step, stop, study, talk, visit, rest, air, paper, cover, handle, cause, watch, act, address, answer, brush, clean, cross, crowd, wave, wish, work, dance, doubt, dress, end, fight, help, hope, joke, laugh, lift, light, love, mind, paper, pencil, place, plan, play, post, re ply, report, return, sail, show.
Ex . 12. Переведите на русский язык. Выделите словообразу ющие элементы. Определите, к какой части речи относятся данные слова:
React, reaction, reactor, reactivity; science, scientific, scientist; indust ry, industrial, industrious; cold, coldly, coldness; dark, darkness, darken; happy, happily, happiness, unhappy; equal, equally, unequal, equality; free, freedom, freely; attention, attentive, attentively; sun, sunny, sunless; care, careful, careless, carefully, carelessness; to differ, different, difference, indifferent; England, English, Englishman; fame, famous.
Ex . 13. Переведите следующие сложные слова:
Airport, armchair, bathroom, bedroom, bookcase, bookshelf, class room, custom-house, dining-room, drawing-room, fireplace, folksong, gentleman, hairbrush, icebox, newspaper, notebook, postcard, post-office, raincoat, sportsman, sunshine, writing-table.
Ex . 15. Определите, к каким частям речи относятся выделен ные слова:
Ex . 16. Проанализируйте состав следующих слов. Определите части речи. Дайте начальную форму. Переведите слова :
Powerful, inventor, high-quality, network, demoralize, profitable, dis like, disagree, movement, shorten, incorrect, electricity, fruitful, fruitless, happiness, dangerous, noisy, sunny, rainy, badly, strongly, reading, teaching, rebuild, retell, leader, teacher, unhappy, unusual, translation, cooperation, schoolboy, icebreaker.
Ex . 17. Напишите сложные существительные, исходя из объяснений.
Например : A machine for drying hair – hair drier.
Ex . 18. Напишите словосочетания по модели число+ существительное+существительное (! не забывайте что число и первое существительное соединяется дефисом и что это существительное обычно стоит в единственном числе)
Например : a walk lasting for three miles – a three-mile walk.
Ex . 19. Распределите прилагательные по трем группам: 1) люди, 2) места, 3) вещи:
Obstinate, unspoilt, hand-made, waterproof, easy-going, breathtaking, aggressive, deserted, overgrown, overcrowded, cunning, picturesque, arrogant, long-lasting, spoilt, automatic, accurate, artificial.
Ex . 20. Выберите слово с нужным по смыслу префиксом или суффиксом.
Например : camp. building. bomb. – campsite, building site, bomb-site.
Ex . 22. Дополните предложения сложными существительными в скобках (это могут быть и составные существительные, и существительные в притяжательном падеже в простой или аналитической форме).
Ex. 22. Заполните пропуски глаголом или существительным : advice – to advise, use – to use, abuse – to abuse, belief – to believe, relief – to relieve, grief – grieve, excuse – to excuse, breath – to breathe, half – to halve, house – to house, safe – to save, bath – to bathe .
Ex . 22. Напишите слово противоположное по значению, используя префикс
Kind, honest, credible, appear, fair, equal, pleased, continue, fasten, normal, employed, friendly, trust, professional, known, cover, safe, use, probable, important, emotional.
Словообразование. Суффиксы прилагательных в английском языке
Суффиксы прилагательных в английском языке
1. Суффиксы прилагательных, образованных от существительных
2. Суффиксы прилагательных, образованных от глаголов
different — difference
important — importance
Суффиксы прилагательных в английском языке. Упражнения
Упражнение 1. Translate into Russian.
Упражнение 2.1. Translate into Russian.
a moonless night, a cloudless sky, a noiseless machine, numberless heroes, a motherless girl, a heartless woman, a homeless cat, a leafless tree, a nameless author, a sunless room, a endless war, a lifeless body, a colorless liquid, a friendless child, a sleepless night, careless people, a doubtless victory
Упражнение 2.2. Translate into English.
Безоблачное небо, беспомощный ребенок, бесшумная машина, бесчисленные герои, безжизненное тело, беззаботный ребенок, бессердечная женщина, бездомный кот, дерево без листьев, безымянный автор, комната без солнца, бесконечная война, бесцветная жидкость. Была безлунная ночь. Он выглядел усталым после бессонной ночи.
А. Form adjectives from nouns and translate them.
ОБРАЗЕЦ nerve + ous = nervous (нерв – нервный)
fame — …, humour — …, courage — …, glory (y->i) — …, poison — …, space (i) — …
В. Use the words in the sentences.
Упражнение 4. The suffix -y.
A. Translate into Russian.
windy day, sunny weather, cloudy sky, sleepy child, dreamy girl, icy wind, healthy food
B. Form adjectives from the nouns and translate them.
ОБРАЗЕЦ swamp — swampy (болото — болотистый)
C. Put the adjectives from B into this sentences to make them complete.
Упражнение 5. Translate into Russian the adjectives, ending with the suffix —ic.
gigantic hound, scientific expedition, domestic animal, academic year, Olympic games, thematic collection, basic knowledge
Упражнение 6. Make up adjectives with the help of suffix -al and translate them.
ОБРАЗЕЦ music – musical (музыка — музыкальный)
industry – …, culture – …, region – …, tradition – …, nature – …, nation – …, agriculture – …, comic – …
Упражнение 7. Суффиксы национальностей
ОБРАЗЕЦ Britain – British
Scotland — …, Spain — …, Sweden — …, Finland — …, Denmark — …, Poland — …, Turkey — …
ОБРАЗЕЦ Russia – Russian
ОБРАЗЕЦ Japan – Japanese
Упражнение 8. The suffix – able.
A. Form the words with the suffix – able.
B. Use the words in the sentences:
Упражнение 9. Form the words with the suffix –ive.
Упражнение 10. Read the adjectives and spell the suffixes used in forming them.
ОБРАЗЕЦ changeable — The adjective changeable is formed with the help of the suffix -able.
successful, cloudless, collective, central, comic, satirical, dangerous, faultless, misty, courageous, aggressive, national, breakable
Упражнение 11. Translate these combinations; say what words the adjectives are formed from.
a washable shirt, a skilful worker, democratic forces, the postal service, groundless suspicions, a humorous story, a gloomy scene, salty ham, professional interest, peaceful labour, a noiseless machine, a courageous soldier, a lucky ticket, a continental climate, a dusty road.
Упражнение 12. Copy and translate all these adjectives. Learn them by heart
B. Listen to the adjectives and translate them by ear.
На этом пока все! Буду рада, если моя статья окажется вам полезной и вы поделитесь ссылкой в соцсетях!
С уважением, автор Татьяна Н.
Источники: упражнения взяты из разных пособий, частично переделаны и и изменены. В частности использованы учебники «Английский язык 5-11 класс» авторы Афанасьева О.В., Михеева И.В.
Видео
Словообразование: суффиксы существительныхСкачать
Словообразование в английском: суффиксы и приставки | Word FormationСкачать
Английский язык Словообразование Суффиксы прилагательныхСкачать
Урок 44 - Suffixes. Суффиксы в английском языке.Скачать
Как учить английские слова легко и быстро? | Словообразование в английском: суффиксы.Скачать
Суффиксы наречий в английском языке упражнения ly wise ward wards примеры предложенийСкачать